Menu

Tebe Gada

co dwa tygodnie o produktach i zespołach

Proces rozwoju w Allegro

tebe

Pół roku po zmianie wyglądu kluczowych funkcji w Allegro można powiedzieć, że przeszły one próbę czasu – wszystko działa, a to co było wątpliwe zostało poprawione. Użytkownicy nie odeszli, a na stronach konsekwentnie wprowadzane są kolejne nowości.

Nie pisałbym tego po to, by wystawiać laurkę. Znalazłem informacje opisujące, jak to wszystko jest wdrażane - schemat pokazujący proces rozwojowy w firmie z prezentacji Christiana Maara, który odpowiada za informatykę w Allegro (CIO). Dodałem do zasobów bloga schemat obrazujący proces, który jest jednym ze slajdów prezentacji z konferencji.

Dla wielu to może być zupełna abstrakcja. Schemat pokazuje, jak takie rzeczy są robione w dużej organizacji. Startupy, w których każda z 3ch osób rozwijających serwis mniej więcej wie wszystko o wszystkim tego nie potrzebują. To nie oznacza, że w ogóle nic nie może im dać wiedza na temat tego procesu.

Zwracam uwagę na elementy, po stronie, która najbardziej nas interesuje a dotyczy podejmowania decyzji i projektowania.

:: Rozbudowany proces zarządzania pomysłami (Idea Management). On jest niezbędny w jakiejś formie wszędzie, bo pomysłów jest zawsze więcej niż możliwości realizacji. W dużej organizacji, gdzie liczba pomysłów rośnie jeszcze szybciej od tych możliwości (jakoś nie chce się to skalować), ten proces musi być przejrzysty i sformalizowany.

:: Rozbudowane projektowanie, które jest tutaj tworzeniem specyfikacji funkcjonalnych (tych, które wg kolegi Frieda każdy potem rozumie po swojemu*), a potem – w drugiej fazie – projektowaniem i specyfikowaniem technicznym oraz - równolegle - projektowaniem graficznym i webdevelopmentem.

:: Testy i audyty użyteczności są tu robione trzykrotnie (!!!), w kolejnych, wstępnych fazach projektu, dwa razy zanim ktokolwiek zacznie programować.

Robi wrażenie. To podejście nie jest mi zawodowo obce. To co się dzieje na stronach serwisu – to jak i jakie zmiany są wdrażane, pokazuje, że to może działać. Wszystkich, którzy mają w organizacjach większych niż 3-osobowe styczność z czymś podobnym zapraszam do dzielenia się wiedzą (pozostając z wielkim szacunkiem dla 3 osobowych organizacji).

* Cały czas zgadzam się z Jasonem Friedem w tej kwestii.

Komentarze (3)

Dodaj komentarz
  • Gość: [jano] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    To tylko dowód na to że firmy Internetowe rosną. Bez profesjonalnego zarządzania cyklem rozwoju oprogramowania się nie obejdzie.

    To oczym piszesz, to w działce, w której pracuję - budowie i integracji systemów dla dużych firm po prostu codzienność. A schemat Allegro nie jest najbardziej rozbudowanym, z którym się spotkałem.

    Mam tylko nadzieję że firmy Internetowe nie stracą przez to nic ze swej innowacyjności, za którą tak je lubię :)

    Pozdro

  • Gość: [kupmikawe] *.chello.pl

    I tak wszystko zależy od woli i umiejętności ludzi, którzy ten proces realizują. Zasadniczym problem, kiedy taki schemat przeradza się w niekończące się spotkania typu bull-shit bingo? Organizacje z bardzo sformalizowanymi procesami są z natury mniej innowacyjne.

  • Gość: [mariusz] *.icpnet.pl

    Fajny wpis, ja na swoim blogu opisałem swoje doświadczenia jako osoby z zewnątrz współpracującej z klientem, skupiałem się na roli projektanta interakcji, z chęcią zapoznam się z Twoim zdaniem: www.ucd.com.pl/2011/02/11/rola-projektanta-interakcji-w-projektowaniu-serwisow-www/

© Tebe Gada
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci